Rechercher des Cours par mots clés

Rechercher des cours par Filière :

Summary

Ideas are generally expressed in groups of words called sentences. A sentence is a large grammatical unit used to express a complete thought which must be both syntactically and semantically correct. To this end , It is of  utmost significance to know and learn about the different constituents of the sentence , its structure and forms . In addition to this , the ability to vary sentence types in  writing allows students to control the pacing and clarity of their writing. This chapter lights up the constituents of sentence structure with the help of interesting examples and a careful selection of activities .

Learning Objectives

At the end of this section, students should be able to :

-          Demonstrate understanding of sentence classification by purpose and kind .

-          Recognize the combination between words and groups of words within a sentence  .

-          Create  declarative , interrogative , imperative and exclamatory sentences using proper punctuation .

-          Define and identify each of the four types of sentences .

-          Distinguish between the different sentence forms by learning the different characteristics of each kind.

-          Read and write sentences that fit into each of the four types .

-          Know the different types of phrases.

-          Differentiate between Subordinate and independent clauses .

First Semester Lectures .pdfFirst Semester Lectures .pdf

Module : English 

Level : Second Year LMD Licence Students 

دراسات لغوية 

Semester 2 Lectures.pdfSemester 2 Lectures.pdf

يعدّ القياس المصدر الثاني للتّقعيد النحوي، فما تعريفه وما هي أركانه

2محاضرات في أصول النحو.docx2محاضرات في أصول النحو.docx

يسعى هذا الدرس إلى تحسيس الطلبة بأهمية اللغة و ضرورة البحث فيها بغية تطويرها و تسهيل التواصل بها.

أهمية البحث في اللغة.docxأهمية البحث في اللغة.docx

تتناول هذه المحاضرة مبادئ الاتجاه السلوكي وتصوّره حول العملية التعليمية للغة، ضمن طرح مبني على مبادئ النظريات السلوكية

الاتجاه السلوكي في تعليمية اللغة.docxالاتجاه السلوكي في تعليمية اللغة.docx

الأهداف المتوخّاة من هذا الدرس تتمثل في التعريف بالمستوى التركيبي (النحوي) في اللغة و أهميته في توجيه دلالات الكلام، و يليه تطبيق في كيفية إجراء تحليل هذا المستوى من خلال المقطوعة  الأولى من نونية ابن زيدون الشاعر الأندلسي الشهير.

التحليل اللساني للمستوى التركيبي.docxالتحليل اللساني للمستوى التركيبي.docx

يسعى هذا الدرس بجانبيه النظري و التطبيقي إلى إبراز أهمية المستوى الصرفي في توجيه دلالات الكلام و الآليات اللسانسة التي تستنبط بها هذه الدلالات.

تحليل لساني للمستوى الصوتي.docxتحليل لساني للمستوى الصوتي.docx

يسعى هذا الدرس إلى معالجة تطبيقية للتحليل اللساني للمستوى الصوتي للغة من خلال مدوّنة أدبية متمثلة في قصيدة لابن زيدون المشهورة بنونية ابن زيدون.

تحليل لساني للمستوى الصوتي.docxتحليل لساني للمستوى الصوتي.docx

تسعى هذه الدرس - محاضرة و تطبيق- إلى تقديم لمحة عن مصطلح المعجم و استعمالاته و مكوّناته، م كذا طريقة اشتغاله في اللغة. و يُتبع بتطبيق على مقطوقة من قصيدة مختارة نسعى من خلاله إلى تدريب الطلبة على التحكّم في آليات التحليل اللساني لهذا المستوى من اللغة.

تحليل لساني للمستوى الصوتي.docxتحليل لساني للمستوى الصوتي.docx

ماهية التغيّر الدلالي وأسبابه ومظاهره

التغير الدلالي.pdfالتغير الدلالي.pdf

يسعى هذا الدرس إلى التعريف بالمنهج المقارن من حيث مفاهمه و مجاله و كيفية تطبيقه في الدرس اللغوي.

المنهج المقارن.docxالمنهج المقارن.docx