Rechercher des Cours par mots clés

Rechercher des cours par Filière :

مادة المؤسسات التعليمية في المشرق الإسلامي ضمن مقرر مشروع ماستر  تاريخ وحضارة المشرق الإسلامي، وهو موجه لطلبة السنة الأولى ضمن المشروع المذكور، والذي سيتم التطرق فيه إلى تاريخ المؤسسات التعليمية في بلاد المشرق خلال العصر الإسلامي من كتاتيب ومساجد ودور العلم والمدارس والمكتبات والربط والخوانق والزوايا والبيمارستانات...والأهداف العامة المرجوة من تدريس هذه المادة هي:

  • أن يتعرف الطالب على المؤسسات التعليمية في بلاد المشرق وتطورها.
  • أن يتعرف كذلك على طرق ووسائل وأساليب ومناهج التعليم وتقاليدها في هذه المؤسسات.

Course Description

This course is a kind of  selectrd texts  of survey of the Islamic world from the dawn of Islam to the emergence of the Ottoman Empire in the fifteenth-century. It traces the development of Islamic society with a particular emphasis on the themes of cultural interaction, state-formation and world systems. The reading materials will make use of both contemporary scholarship and primary-source materials translated into English. Some of the themes that will be explored in this course include war and conquest, political structures, and institutional and spiritual formations. This is a World History Group 1 course, designed for first-year Master students.


Learning Outcomes

This course is intended to advance the students’ understanding of global processes, to 
improve their ability to conduct independent research, to read both primary sources and 
modern sources critically in english as they completed three years licence, and to develop critical thinking and reasoning skills in a historical 
context. Having completed this course students will be able to:
- Demonstrate an understanding of key themes in the study of Islamic and Middle 
Eastern history
- Analyse and explicate major ideas associated with the history of the Islamic world
- Explain relationships between intellectual developments of the Islamic world and 
broader issues of historical context.
- Construct evidence-based arguments about the legacy of important events in 
Islamic history

Lecture schedule

Week 1: 06/02/2025

Introducing the Islamic World  ( a selected text) 

a) Introductory Lecture

 b) Tribes, oasis and traders of the Hijaz

Activities : questions and translating words from text

Week 2 – 13/02

 The Pre-Islamic Arabian Peninsula and Mediterranean ( a selected text)

a) Rome and Sasanian Persia

 b) The Life of Muhammad

Activities : questions and translating words from text

Week 3 – online  20/02

 The Prophet’s Life & Message ( a selected text)

 a) The First Islamic Polity

b) Early Conquests

Activities : questions and translating words from text

Week 4   27/02

 Islamic Sciences ( a selected text)

 a) The Qur’an

b) The shari’a, sunna, hadith

Activities : questions and translating words from text

Week 5 –  07/03

 The Early Islamic Empires

a) The Umayyads

b) The Rise of the ‘Abbasid

Week 6 –   14/03   

 Islamic Society & Government

a) Towns, people and faith – Will look at the structure of Islamic society, beginning with the sultan at the top and moving to discuss the role of the slaves, farmers, merchants, ulama, fuqaha, amirs, sultan and caliph. b) Theories of Islamic government – Farabi, Imam Razi, Nasir al-Din Tusi.

Week 7 – 10/04

 Fragmentation & the Emergence of Shi’ite Caliphates

a) The Fatimids, Isma’ilis and Buwayhids

Week 8 – 17/03

 Intellectual & Technological Developments

a)     Poetry, Astronomy and Architecture in the Early Islamic World

Week 08 24/03

Video + Activities

Week  01/05

Review

Week 10   08/05

 week 11     15/05

2nd semester test 

 

يتناول مقياس الفكر الساسي الاسلامي حصيلة ما أنتجه عقل المسلم حيث نعرف الطلبة بنظريات الحكم في الإسلام، وكيف تأسس دولة الرسول عليه الصلاة والسلام وانتقال الحكم  إلى الخلفاء الراشدين رضي الله عنهم، وظهور المعارضة وأشكالها في بلاد المشرق الاسلامي.

الديانة البوذية لقد نشا بوذا في ارض الهند وبالضبط باقليم البنغال حوالي منتصف القرن السادس قبل الميلاد  و ظهر اتباع بوذا عند سفح الهيمالايا  والبوذية تعني المستنير اي انارة الدرب لمن لا درب لهم و قد كره البوذيون مظاهر المرض والبؤس الذي كان متفشيا في قومه  كما كره لهم الكسل  و الترف في القصور فترك العالم وراح يطلب الحقيقة و النور و كانت عقيدة بوذا في جوهرها تقول ' ان الالم ارجح كفة من اللذة في الحياة الانسانية و اذن خير للانسان ان لا يولد ' 

و وضع بوذا خمس قواعد خلقية  وهي بمثابة وصايا ولكنها بسيطة ومختصرة  الوصية الاولى  لا يقتلن احد كائنا حيا بمعنى النهي عن القتل اما الوصية الثانية لا ياخذن احد ما لم يعط اي النهي عن السرقة اما الوصية الثالثة لا يقولن احد كذبا اي النهي عن الكذب فيما الوصية الرابعة تقول لا يشربن احد مسكرا بمعنى النهي عن شرب الخمر اما الوصية الاخيرة  لا يخالفن احد العفة اي النهي عن اتيان الزنا 

فكلها وصايا تدعو الى مكارم الاخلاق  وكانت فكرته عن الدين اخلاقية خالصة فكان كل كل ما يعنيه سلوك الناس اما الطقوس وشعائر العبادة  وما وراء الطبيعة  واللاهوت فكلها عنده امور لا تستحق النظر اذ ركز على الدين على انه معاملة -ايمان وسلوك وليست شعائر 

 

الديانة البوذية لقد نشا بوذا في ارض الهند وبالضبط باقليم البنغال حوالي منتصف القرن السادس قبل الميلاد  و ظهر اتباع بوذا عند سفح الهيمالايا  والبوذية تعني المستنير اي انارة الدرب لمن لا درب لهم و قد كره البوذيون مظاهر المرض والبؤس الذي كان متفشيا في قومه  كما كره لهم الكسل  و الترف في القصور فترك العالم وراح يطلب الحقيقة و النور و كانت عقيدة بوذا في جوهرها تقول ' ان الالم ارجح كفة من اللذة في الحياة الانسانية و اذن خير للانسان ان لا يولد ' 

و وضع بوذا خمس قواعد خلقية  وهي بمثابة وصايا ولكنها بسيطة ومختصرة  الوصية الاولى  لا يقتلن احد كائنا حيا بمعنى النهي عن القتل اما الوصية الثانية لا ياخذن احد ما لم يعط اي النهي عن السرقة اما الوصية الثالثة لا يقولن احد كذبا اي النهي عن الكذب فيما الوصية الرابعة تقول لا يشربن احد مسكرا بمعنى النهي عن شرب الخمر اما الوصية الاخيرة  لا يخالفن احد العفة اي النهي عن اتيان الزنا 

فكلها وصايا تدعو الى مكارم الاخلاق  وكانت فكرته عن الدين اخلاقية خالصة فكان كل كل ما يعنيه سلوك الناس اما الطقوس وشعائر العبادة  وما وراء الطبيعة  واللاهوت فكلها عنده امور لا تستحق النظر اذ ركز على الدين على انه معاملة -ايمان وسلوك وليست شعائر 

 

تتميز الديانة الفارسية بتقديس مظاهر الطبيعة مثل الشمس والقمر ومظهر النار  ويعد المعبود ميثرا الذي يمثلالثور المقدس وقد استنكر المصلح زرادشت هذه الالهة الوثنية غبر وضعه  لكتاب " الابستا "في نهاية القرن ٧السابع قبل الميلاد  وكتاب آخر سمي ب" الزنداي  وهو شرح لتعاليم الكتاب الأول ولم تعرف بلاد فارس إقامة الهياكل و الأصنام وفي المقابل اعتبروا النار المقدسة من أكثر عناصر الطبيعة طهارة والتعاليم الفلسفية للديانة الزرادشتية 

مادة معتقدات واديان المشرق الإسلامي يتناول أبرز المعتقدات التي ظهرت بالمشرق الإسلامي بدء بتاريخ العقائد القديمة الهندوسية القديمة والفارسية العتيقة وكيف تطورت عبر الزمن وكيفية تغلغلها في المجتمعات المشرقية