Master 1 Histoire et civilisation de l'orient musulman
مادة المؤسسات التعليمية في المشرق الإسلامي ضمن مقرر مشروع ماستر تاريخ وحضارة المشرق الإسلامي، وهو موجه لطلبة السنة الأولى ضمن المشروع المذكور، والذي سيتم التطرق فيه إلى تاريخ المؤسسات التعليمية في بلاد المشرق خلال العصر الإسلامي من كتاتيب ومساجد ودور العلم والمدارس والمكتبات والربط والخوانق والزوايا والبيمارستانات...والأهداف العامة المرجوة من تدريس هذه المادة هي:
- أن يتعرف الطالب على المؤسسات التعليمية في بلاد المشرق وتطورها.
- أن يتعرف كذلك على طرق ووسائل وأساليب ومناهج التعليم وتقاليدها في هذه المؤسسات.

- Enseignant: boumadiene hichem NEMER
Course Description
This course is a kind of selectrd texts of survey of the Islamic world from the dawn of Islam to the emergence of the Ottoman Empire in the fifteenth-century. It traces the development of Islamic society with a particular emphasis on the themes of cultural interaction, state-formation and world systems. The reading materials will make use of both contemporary scholarship and primary-source materials translated into English. Some of the themes that will be explored in this course include war and conquest, political structures, and institutional and spiritual formations. This is a World History Group 1 course, designed for first-year Master students.
Learning Outcomes
This course is intended to advance the students’ understanding of global processes, to
improve their ability to conduct independent research, to read both primary sources and
modern sources critically in english as they completed three years licence, and to develop critical thinking and reasoning skills in a historical
context. Having completed this course students will be able to:
- Demonstrate an understanding of key themes in the study of Islamic and Middle
Eastern history
- Analyse and explicate major ideas associated with the history of the Islamic world
- Explain relationships between intellectual developments of the Islamic world and
broader issues of historical context.
- Construct evidence-based arguments about the legacy of important events in
Islamic history
Lecture schedule
Week 1: 06/02/2025
Introducing the Islamic World ( a selected text)
a) Introductory Lecture
b) Tribes, oasis and traders of the Hijaz
Activities : questions and translating words from text
Week 2 – 13/02
The Pre-Islamic Arabian Peninsula and Mediterranean ( a selected text)
a) Rome and Sasanian Persia
b) The Life of Muhammad
Activities : questions and translating words from text
Week 3 – online 20/02
The Prophet’s Life & Message ( a selected text)
a) The First Islamic Polity
b) Early Conquests
Activities : questions and translating words from text
Week 4 27/02
Islamic Sciences ( a selected text)
a) The Qur’an
b) The shari’a, sunna, hadith
Activities : questions and translating words from text
Week 5 – 07/03
The Early Islamic Empires
a) The Umayyads
b) The Rise of the ‘Abbasid
Week 6 – 14/03
Islamic Society & Government
a) Towns, people and faith – Will look at the structure of Islamic society, beginning with the sultan at the top and moving to discuss the role of the slaves, farmers, merchants, ulama, fuqaha, amirs, sultan and caliph. b) Theories of Islamic government – Farabi, Imam Razi, Nasir al-Din Tusi.
Week 7 – 10/04
Fragmentation & the Emergence of Shi’ite Caliphates
a) The Fatimids, Isma’ilis and Buwayhids
Week 8 – 17/03
Intellectual & Technological Developments
a) Poetry, Astronomy and Architecture in the Early Islamic World
Week 08 24/03
Video + Activities
Week 01/05
Review
Week 10 08/05
week 11 15/05
2nd semester test
- Enseignant: NOURIA ALLAOUA
يتناول مقياس الفكر الساسي الاسلامي حصيلة ما أنتجه عقل المسلم حيث نعرف الطلبة بنظريات الحكم في الإسلام، وكيف تأسس دولة الرسول عليه الصلاة والسلام وانتقال الحكم إلى الخلفاء الراشدين رضي الله عنهم، وظهور المعارضة وأشكالها في بلاد المشرق الاسلامي.

- Enseignant: zahira lakhal
الديانة البوذية لقد نشا بوذا في ارض الهند وبالضبط باقليم البنغال حوالي منتصف القرن السادس قبل الميلاد و ظهر اتباع بوذا عند سفح الهيمالايا والبوذية تعني المستنير اي انارة الدرب لمن لا درب لهم و قد كره البوذيون مظاهر المرض والبؤس الذي كان متفشيا في قومه كما كره لهم الكسل و الترف في القصور فترك العالم وراح يطلب الحقيقة و النور و كانت عقيدة بوذا في جوهرها تقول ' ان الالم ارجح كفة من اللذة في الحياة الانسانية و اذن خير للانسان ان لا يولد '
و وضع بوذا خمس قواعد خلقية وهي بمثابة وصايا ولكنها بسيطة ومختصرة الوصية الاولى لا يقتلن احد كائنا حيا بمعنى النهي عن القتل اما الوصية الثانية لا ياخذن احد ما لم يعط اي النهي عن السرقة اما الوصية الثالثة لا يقولن احد كذبا اي النهي عن الكذب فيما الوصية الرابعة تقول لا يشربن احد مسكرا بمعنى النهي عن شرب الخمر اما الوصية الاخيرة لا يخالفن احد العفة اي النهي عن اتيان الزنا
فكلها وصايا تدعو الى مكارم الاخلاق وكانت فكرته عن الدين اخلاقية خالصة فكان كل كل ما يعنيه سلوك الناس اما الطقوس وشعائر العبادة وما وراء الطبيعة واللاهوت فكلها عنده امور لا تستحق النظر اذ ركز على الدين على انه معاملة -ايمان وسلوك وليست شعائر
- Enseignant: MOKHTAR NAIR
الديانة البوذية لقد نشا بوذا في ارض الهند وبالضبط باقليم البنغال حوالي منتصف القرن السادس قبل الميلاد و ظهر اتباع بوذا عند سفح الهيمالايا والبوذية تعني المستنير اي انارة الدرب لمن لا درب لهم و قد كره البوذيون مظاهر المرض والبؤس الذي كان متفشيا في قومه كما كره لهم الكسل و الترف في القصور فترك العالم وراح يطلب الحقيقة و النور و كانت عقيدة بوذا في جوهرها تقول ' ان الالم ارجح كفة من اللذة في الحياة الانسانية و اذن خير للانسان ان لا يولد '
و وضع بوذا خمس قواعد خلقية وهي بمثابة وصايا ولكنها بسيطة ومختصرة الوصية الاولى لا يقتلن احد كائنا حيا بمعنى النهي عن القتل اما الوصية الثانية لا ياخذن احد ما لم يعط اي النهي عن السرقة اما الوصية الثالثة لا يقولن احد كذبا اي النهي عن الكذب فيما الوصية الرابعة تقول لا يشربن احد مسكرا بمعنى النهي عن شرب الخمر اما الوصية الاخيرة لا يخالفن احد العفة اي النهي عن اتيان الزنا
فكلها وصايا تدعو الى مكارم الاخلاق وكانت فكرته عن الدين اخلاقية خالصة فكان كل كل ما يعنيه سلوك الناس اما الطقوس وشعائر العبادة وما وراء الطبيعة واللاهوت فكلها عنده امور لا تستحق النظر اذ ركز على الدين على انه معاملة -ايمان وسلوك وليست شعائر
- Enseignant: MOKHTAR NAIR
تتميز الديانة الفارسية بتقديس مظاهر الطبيعة مثل الشمس والقمر ومظهر النار ويعد المعبود ميثرا الذي يمثلالثور المقدس وقد استنكر المصلح زرادشت هذه الالهة الوثنية غبر وضعه لكتاب " الابستا "في نهاية القرن ٧السابع قبل الميلاد وكتاب آخر سمي ب" الزنداي وهو شرح لتعاليم الكتاب الأول ولم تعرف بلاد فارس إقامة الهياكل و الأصنام وفي المقابل اعتبروا النار المقدسة من أكثر عناصر الطبيعة طهارة والتعاليم الفلسفية للديانة الزرادشتية
- Enseignant: MOKHTAR NAIR
مادة معتقدات واديان المشرق الإسلامي يتناول أبرز المعتقدات التي ظهرت بالمشرق الإسلامي بدء بتاريخ العقائد القديمة الهندوسية القديمة والفارسية العتيقة وكيف تطورت عبر الزمن وكيفية تغلغلها في المجتمعات المشرقية
- Enseignant: MOKHTAR NAIR