Publications et Ouvrages des Enseignants

par ghrissi tahri, vendredi 12 avril 2024, 16:05
Tout le monde sur ce site

Fiche de TD : Chapitre 2.

Filtre passifs et diagramme de Bode.

 
Tout le monde sur ce site

يتضمن أرشيف الويب الخاص بثقافات الويب مواقع توثق إنشاء ومشاركة التقاليد الثقافية الناشئة على الويب. في حين تتمثل مهمة مركز حفظ الثقافة في حفظ أشكال والممارسات الثقافية
التقليدية، وقد أدى انتشار الهواتف الذكية والأجهزة اللوحية واتصالات الإنترنت اللاسلكية إلى وضع الاتصال الشبكي كمساحة يتطور فيها الناس بشكل متزايد ويتشاركون فيها تقاليدهم وفولكلو رهم. مهمة هذه المراكز هي التقاط مجموعة من مواقع الويب التي توثق عناصر من اللهجات الرقمية المختلفة التي يتواصل فيها المبحرون في الويب من خلال الاتصال الشبكي والكمبيوتر. تضمنت هذه المواقع مجموعة واسعة من الاتصالات اليومية التي تنفذها المجتمعات  لخلق إحساس مشترك ؛ هدفنا من هذه الورقة ابراز  أهمية حفظ التراث الثقافي الشعبي المتداول على الانترنت باعتباره تراثا رقميا بامتياز والتنويه بلمواقع التي تركز على تطوير ونشر الأشكال الإبداعية، وتطوير المقتنيات الأرشيفية التي تعكس الطبيعة الديناميكية للويب نفسه.

 
Tout le monde sur ce site
 
[ Modifié: mercredi 20 mars 2024, 18:14 ]
 
Tout le monde (grand public)

 In this study, we once again use a set of Fibonacci-like sequences to examine the symmetries within the genetic code. This time, our focus is on the physiological state of the amino acids, considering them as charged, in contrast to our previous work where they were seen as neutral. In a pH environment around 7.4, there are four charged amino acids. We utilize the properties of our sequences to accurately describe the symmetries in the genetic code table. These include Rumer’s symmetry, the third-base symmetry and the “ideal” symmetry, along with the “supersymmetry”classification schemes. We also explore the special chemical structure of the amino acid proline, presenting two perspectives—shCherbak’s view and the Downes–Richardson view—which are included in the description of the above-mentioned symmetries. Our investigation also employs elementary modular arithmetic to precisely describe the chemical structure of proline, connecting the two views seamlessly. Finally, our Fibonacci-like sequences prove instrumental in quickly establishing the multiplet structure of non-standard versions of the genetic code. We illustrate this with an example, showcasing the efficiency of our method in unraveling the complex relationships within the genetic code.

[ Modifié: lundi 4 mars 2024, 19:36 ]
 
Tout le monde (grand public)

In this work, we present a new way of studying the mathematical structure of the genetic code. This study relies on the use of mathematical computations involving five Fibonacci-like sequences; a few of their “seeds” or “initial conditions” are chosen according to the chemical and physical data of the three amino acids serine, arginine and leucine, playing a prominent role in a recent
symmetry classification scheme of the genetic code. It appears that these mathematical sequences, of the same kind as the famous Fibonacci series, apart from their usual recurrence relations, are highly intertwined by many useful linear relationships. Using these sequences and also various sums or linear combinations of them, we derive several physical and chemical quantities of interest, such as the number of total coding codons, 61, obeying various degeneracy patterns, the detailed number of H/CNOS atoms and the integer molecular mass (or nucleon number), in the side chains of the
coded amino acids and also in various degeneracy patterns, in agreement with those described in the literature. We also discover, as a by-product, an accurate description of the very chemical structure of the four ribonucleotides uridine monophosphate (UMP), cytidine monophosphate (CMP), adenosine monophosphate (AMP) and guanosine monophosphate (GMP), the building blocks of RNA whose groupings, in three units, constitute the triplet codons. In summary, we find a full mathematical and
chemical connection with the “ideal sextet’s classification scheme”, which we alluded to above, as well as with others—notably, the Findley–Findley–McGlynn and Rumer’s symmetrical classifications

[ Modifié: lundi 4 mars 2024, 19:39 ]
 
par ghrissi tahri, dimanche 3 mars 2024, 18:50
Tout le monde sur ce site

 

Fiche de TD 1: Les quadripôles

 

 
par Abdelmounaim Khadir, vendredi 23 février 2024, 11:16
Tout le monde sur ce site

Cet ouvrage est destiné aux étudiants des universités suivant un parcours en sciences biologiques, étudiants des licences et masters en microbiologie, en sciences des aliments, en industries agroalimentaires et en industries pharmaceutiques ; ainsi qu’aux étudiants de médecine et de pharmacie. Cet ouvrage est un outil précieux leur permettant de tester leurs connaissances en microbiologie fondamentale, alimentaire, environnementale, aux agents antimicrobiens et résistance aux antibiotiques, en génétique bactérienne et en biologie moléculaire.

 
Tout le monde sur ce site

 كتاب مشترك جمع أعمال الملتقى الدولي بقسم الفلسفة/مخبر : الأنساق، البنيات، النماذج والممارسات ( الفلسفة،العلوم الاجتماعية والترجمة)

 جامعة وهران2

(2021)

:مساهمتي بعنوان

"الكتالسيس والابداع الفني مابين محاكاة الرعب وإدارة أزمة"

[ Modifié: lundi 12 février 2024, 09:57 ]
 
Tout le monde sur ce site

 

 

الفهرس

 

 

 

المقدمة................................................................................06

 

الفصل الأول

 

نوميديا ، مملكة الأمازيغ في عهد الرومان

 

 

 

نوميديا مملكة الأمازيغ .....................................................................ص 10

 

الإمبراطورية الرومانية.........................................................................ص22

 

علاقة المد و الجزر بين المملكتين..........................................................ص27

 

الاحتلال الروماني ...............................................................................ص32

 

الأثر الروماني: المدينة الرومانية...............................................................ص35

 

المواطنة تحت الحكم الروماني................................................................ص51

 

التأثير الهيليني على الحياة الفكرية والثقافية.................................................ص58

 

الحياة االدينية بالمدينة...........................................................................ص64

 

 

الفصل الثاني

 

المسرح النوميدي-الروماني

 

بدايات المسرح الروماني.........................................................................ص74

 

بناية المسرح .......................................................................................ص76

 

مقارنة بين المسرح اليوناني و المسرح الروماني................................................ص84

 

سينوغرافية العرض المسرحي ...................................................................ص89

 

الممثل...............................................................................................ص90

 

طريقة أداء الممثل............................................................................... ص94

 

الديكور............................................................................................. ص95

 

الإضاءة..............................................................................................ص97

 

اللباس والإكسسوار...............................................................................ص98

 

الموسيقى..........................................................................................ص100

 

الرقص.............................................................................................ص106

 

القناع والمسرح..................................................................................ص 109

 

القناع في المسرح النوميدي الروماني.........................................................ص 113

 

الجمهور-المتلقي.................................................................................ص124

 

 

الفصل الثالث

 

 

العرض المسرحي

 

 

المسابقات........................................................................................ص128

 

التراجيديا في المسرح الروماني..................................................................ص129

 

موقع الأسطورة في التراجيديات الرومانية..................................................ص 134

 

الكوميديا في المسرح الروماني..................................................................ص136

 

الميم والبانتوميم................................................................................ص151

 

تيرنس..............................................................................................ص156

 

البنية الدرامية لكوميديا تيرنس...............................................................ص 165

 

شخصيات تيرنس.............................................................................. ص 168

 

اللغةعند  تيرنس................................................................................ص 173

 

فنون العرض الأخرى...........................................................................ص 179

 

السلطة والمسرح................................................................................ص 184

 

ارادة تغييب و إجحاف لكل أثر حضاري في تاريخ نوميدي...............................ص188

 

الخاتمة............................................................................................ص191

 

قائمة المصادر و المراجع.......................................................................ص192

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Modifié: lundi 12 février 2024, 09:56 ]
 
Tout le monde sur ce site

image.png

[ Modifié: lundi 12 février 2024, 09:57 ]