Site blog

by badreddine merzougui - Tuesday, 23 March 2021, 8:18 PM
Anyone on this site

خلاصة عامة

لا شك أن بحوث الإعلام و الاتصال كغيرها من البحوث في حقل العلوم الإنسانية و الاجتماعية الحديثة و المعاصرة كانت تقسم منهجيا إلى قسمين أساسين، يشمل القسم الأول مختلف البحوث والمقاربات التي تنضوي تحت مسمى البحوث أو المقاربات الكمية  Quantitative Research or approch))، ويضم القسم الثاني مختلف البحوث و المقاربات التي تنضوي هي أيضا تحت مسمى البحوث أو المقاربات الكيفية (Qualitative Research or approch)، ومنذ عقدين فرضت بحوت و مقاربات نفسها في حقل المناهج المعاصرة في القارة الأنكلوسكسونية ومن ثم في بعض الجامعات الأوروبية ومراكز البحوث التابعة لها أو المستقلة عنها تحت مسمى البحوث المختلطة (Mixed Research) في إطار بحوث اصطلح على تسميتها عربيا ببحوث التحاقل (Research Transdisciplinarity )  والتي يندر وجودها في البحوث الأكاديمية العربية والإسلامية.

في الواقع، تتضمن هذه الأنواع الثلاثة من البحوث أو المقاربات عددا من وسائل جمع البيانات كالملاحظة، الاستبانات (الاستمارات)، المقابلات و المقابلات المتعمقة، مجموعات النقاش، دراسة الحالة وغيرها من المقاربات و الأدوات والأساليب ولكن حسب خصوصية كل منهج من هذه المناهج المرتبطة بطبيعة الموضوع والهدف المبتغى منه في المكان و الزمان.

سنكتفي من جهتنا بتلخيص أهم معالم البحث النوعي أو الكيفي تقيدا بعنوان المادة البيداغوجية المسطرة في ماستر2 (سمعي بصري) تحت مسمى "المناهج الكيفية" مع شرحها بطريقة مبسطة للطلبة داخل قاعات التدريس الجامعية، واقتراح مجموعة من المصادر و المراجع المعتمدة، ذات صلة بالمنهج المدرس لمن أراد التوسع والله من وراء القصد.

[ Modified: Tuesday, 23 March 2021, 8:21 PM ]
 
Anyone in the world

مادة سوسيولوجيا الفن 03, سنة 01 ليسانس جذع مشترك قسم الفنون

 
Anyone in the world

مادة سوسيولوجيا الفن 02 سنة 01 ليسانس جذع مشترك قسم الفنون

 
Anyone on this site

مادة سوسيولوجيا الفن اطلبة السنة 01 ليسانس 

قسم الفنون

 
Anyone on this site

تعتبر اللغة العربية من أهم اللغات في العالم لكون عدد متكلميها يفوق تسعمة مائة مليون نسمة، و بالنظر لمميزاتها الكثيرة من مترادفات و اشتقاقات و نحت، فقد أصبحت من اللغات الأكثر ثراء و غنى. قد انتشرت اللغة العربية مع الفتوحات الاسلامية في بلدان عديدة، مما سهل اللحن و الأخطاء اللغوية، و للحفاظ عليها اضطر علماؤها إلى التفكير في التقعيد وفي الضبط اللغوي و في إنشاء المعاجم و القواميس، و من هنا جاء علم المعاجم و المصطحاتن الذي سنتحدث عنه مطولا في الدروس القادمة

 

 
by Fatima Zohra Mezeghrani - Tuesday, 9 February 2021, 12:00 AM
Anyone in the world

Ce cours est destiné aux étudiants de master 2 en mathématiques.

[ Modified: Tuesday, 9 February 2021, 12:00 AM ]
 
by BOUMEDIENE BOUNACEUR - Thursday, 4 February 2021, 5:07 PM
Yourself (draft)

Ce cours est destiné au M1 CTC

 
houria benmaza
by houria benmaza - Saturday, 30 January 2021, 9:36 PM
Anyone on this site

la matière se trouve sous trois états: solide , liquide et gazeux . Dans ce chapitre on s'intéresse  à l'état gazeux et surtout  aux gaz parfaits qui obéissent à la loi P V=n R T    .

Nous calculons en particulier les pressions partielles dans un mélange de plusieurs gaz .

 
Anyone in the world
The distribution of a-melanocyte-stimulating hormone (a-MSH) in the central nervous system of the frogRana ridibunda was determined by immunofluorescence using a highly specific antiserum, a-MSH-like containing perikarya were localized in the infundibular region, mainly in the ventral hypothalamic nucleus. A rich plexus of immunoreaetive fibers directed towards the ventral telencephalic region was detected.
Reverse-phase high-performance liquid chromatography and radioimmunoassay were used to characterizea-MSH-like peptides in the frog brain. Chromatographic separation revealed that immunoreaetive a-MSH coeluted with synthetic des-Na-acetyl a-MSH, authentic a-MSH and their sulfoxide derivatives. The heterogeneity of a-MSH-like material in the frog brain was in marked contrast with the figure observed in the intermediate lobe of the pituitary gland where only des-Na-acetyl a-MSH ispresent. These findings support the existence of discrete a-MSH immunoreactive neurons in the frog brain containing both desacetyl and authentic a-MSH.
 
Anyone in the world

The effect of cholinergic agonists on glucocorticoid
and mineralocorticoid production by frog interrenal
(adrenal) tissue was studied in vitro by means of
continuous perifusion. Acetylcholine, at doses ranging
from 1 to 100 \g=m\mol/l,stimulated both corticosterone
and aldosterone output in a dose-dependent manner,
with a half-maximal effective dose of 2\m=.\5 \g=m\mol/l.
Corticosteroid production was also stimulated by
muscarine (10 \g=m\mol/l).In contrast, neither nicotine
nor nicotine bitartrate (1\p=n-\100 \g=m\mol/l)enhanced corticosteroid
biosynthesis. The kinetics of the response of
adrenal cells to acetylcholine and muscarine were
similar to those observed during angiotensin II stimulation.
In particular, a significant reduction (20\p=n-\40%)
in the spontaneous level of corticosteroid production
was recorded after the initial infusion of muscarinic
agents, but no further decrease in the basal level
occurred after a second cholinergic administration.
The effect of acetylcholine was blocked by the
muscarinic receptor antagonist atropine (10 \g=m\mol/l).
These results indicate that acetylcholine can stimulate
frog adrenocortical cells through muscarinic receptors.
Repeated 20-min pulses of acetylcholine (50 \g=m\mol/l)or
muscarine (10 \g=m\mol/l),given at one pulse per 130 min,
resulted in a marked reduction in the secretory response
to the second pulse. No reduction in the stimulatory
effect of acetylcholine or muscarine was observed when
a 6\m=.\5-h interval separated two 20-min infusions of the
secretagogue. In contrast with these findings, iterative
pulses of the muscarinic agonist pilocarpine (in the
range 1\p=n-\100 \g=m\mol/l)did not cause any desensitization.
These data show that the neurotransmitter acetylcholine
can modulate frog adrenocortical function
and suggest that, in addition to more conventional
regulators, i.e. ACTH and angiotensin II, the
cholinergic endings of the splanchnic nerve might
participate in the regulation ofcorticosteroid secretion,
at least under so
[ Modified: Sunday, 24 January 2021, 9:11 PM ]